Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم ولایت‌مدار استان اردبیل همزمان با شب دوم از لیالی قدر با حضور در مساجد، امام زاده‌ها و حسینیه‌ها ضمن احیای این شب سرنوشت‌ساز، در سوگ سالروز شهادت امام اول شیعیان، حضرت علی(ع) ناله فراق سردادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان ما ، مردم ولایتمدار استان اردبیل همزمان با دوم شب از لیالی قدر با حضور در مساجد، امام زاده ها،حسینیه ها ضمن احیای این شب سرنوشت ساز در سوگ سالروز شهادت امام اول شیعیان حضرت علی(ع) ناله فراق سردادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب زنده داران اردبیل علی رغم محدودیت های کرونایی با حضور در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی به احیای شب قدر پرداخته و در فراق مولی متقیان ناله فراق سردادند.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در این مراسم که از ساعت 23 آغاز شد و همزمان در شبکه استانی و شبکه های اجتماعی نیز بصورت زنده پخش می شد به بیان فضائل  حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: عظمت شخصیت امام علی(ع) نشان داد که انسان تا چه اندازه می‌تواند قدرت روحی بالایی داشته باشد.

امام جمعه اردبیل به تبیین اوصاف امام اول شیعیان پرداخت و گفت: مسئولیت در جامعه اسلامی امانت است و مسئولان باید با الگوگیری از امام علی(ع) امانتدار مسئولیت خود باشند.

 

جمعی از مردم ولایتمدار اردبیل نیز با حضور در مهدیه اردبیل و حسینیه زیارت عاشورا به احیای شب قدر پرداخته و در این شب سرنوشت ساز به راز و نیاز با پروردگار خود پرداختند.

حجت الاسلام اکبر محمدزاده از مبلغین اسلامی اردبیل در جمع جوانان هیات رایه الهدی به تبیین ویژگی ها و فضائل امیر المومنین امام  علی(ع) پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) نقطه مرکزی و تمام فضایل و منش های والا و اخلاق انسانی است بطوریکه کمالات معنوی گرداگرد وجودشان می چرخد.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) همیشه رستگار است، تصریح کرد: اگر کسی خواهان رستگاری و رسیدن به خوشبختی و سعادت است، باید دنباله رو  و پیرو  راستین امام علی(ع) باشد چراکه جز این راهی برای رسیدن به سعادت  دنیوی و اخروی نیست و  تنها راه سعادت گام برداشتن در راه حضرت علی(ع) است.

حامد حق محمدی مفسر قرآن کریم و از اساتید دانشگاه های اردبیل نیز در مراسم شب قدر که در حسینیه زیارت عاشورای برگزار شد به تفسیر سوره قدر  پرداخت و گفت: در جوامع روایی شیعه، روایاتی از پیامبر اسلام(ص)، امام علی(ع) و امام باقر(ع) نفل شده که فرشتگان الهی در شب قدر بر والیان بعد از رسول خدا که علی (ع) و یازده تن از فرزندان او هستند، نازل می‌شوند و از شیعیان می‌خواهد با سوره قدر بر اثبات وجود و زنده بودن امام زمان(عج) استدلال کنند؛ چراکه نزول فرشتگان در شب قدر برای ابلاغ تقدیر سال آینده مختص به زمان پیامبر(ص) نیست و در تمام سال‌ها جاری است.

 

دانشگاهیان  اردبیل نیز در این شب بزرگ و سرنوشت ساز با حضور در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی ضمن برپایی مراسم شب قدر با ولایت فقیه  و آرمان های شهدا تجدید میثاق کردند.

حجت الاسلام عبدالله حسنی رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل به تبیین ویژگی های اخلاقی و علمی  حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: دانشگاهیان با الگو برداری از خصلت های امام اول شیعیان می توانند ضمن کسب رضای الهی و برخورداری از سعادت دنیوی  و اخروی نقش موثری در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی ایفا کنند.

وی به بیانیه گام دوم نیز اشاره کرد و گفت: مخاطب بیانیه گام دوم جوانان بخصوص دانشجویان است و این راستا دانشگاهیان نقش مهمی در پرورش و شکوفایی استعدادهای جوانان  و سوق آنها به سمت برنامه های گام دوم انقلاب اسلامی دارند.

حجت الاسلام حسنی در ادامه سخنان خود به تبیین ویژگی های تمدن نوین اسلامی پرداخت و گفت: تنها با شناخت و کسب معرفت به اهداف و آرمان های اسلام ناب محمدی می توان به این مهم دست یافت.

وی از دانشگاهیان خواست تا با گفتمان سازی گام دوم انقلاب و تمدن نویت اسلامی جوانان را در رسیدم به این هدف مهم آماده کنند.

 

مدافعان سلامت در این شب مهم و سرنوشت ساز نیز بیماران مبتلا به کرونا را تنها نگذاشتند و با برگزاری مراسم شب قدر در بخش کرونایی بیمارستان امام خمینی(ره) ضمن معنوی کردن فضای بیمارستان، امید و خودباوری را برای بیماران اهدا کردند.

 

مردم  ولایتمدار شهرستان پارس آباد نیز در دومی شب از لیالی قدر با حضور در مصلی این شهرستان ضمن برپایی مراسم شب قدر با مقام ولایت تجدید میثاق کردند.

 

حجت الاسلام باوقار امام جمعه شهرستان مشگین شهر نیز به تبیین ویژگی های شب قدر پرداخت و گفت: شب قدر، شبی است که همه مقدرات تقدیر می ‌گردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن می‌ شود .

وی با بیان اینکه کمال انسان مومن آن است که در برابر عظمت الهی، خود را فقیر و ناچیز و تهی‏دستِ مطلق ببیند، گفت: انسان باید در عین قدرت و ثروت و علم و برخورداری از مزایا و محاسن و خصوصیات مثبت و در اوج دارایی و توانایی، واقعاً نه به صورت تعارف خود را در مقابل خدا، نیازمند و تهی ‏دست و محتاج و کوچک و حقیر ببیند.

امام جمعه مشگین شهر  تصریح کرد: اگر با توبه و انابه به درگاه الهی خود را پاک کردیم و عظمت حق را با تمام وجود درک کردیم و خود را حقیر و مسکین دیدیم می توانیم به شمه ای از مراتب شب قدر برسیم.

 

حجت الاسلام جابر عزیزی امام جمعه شهرستان بیله سوار نیز در مراسم شب قدر که در مسجد امع این شهرستان برگزار شد، گفت: خلق شدیم تا به مقام انسان برسیم.

وی به فلسفه حرکت امام علی(ع) پرداخت و گفت: حضرت علی (ع) به دنبال پرورش انسان بود، بنابراین هرکس از حضرت علی(ع) پیروی کند به مقام انسانیت خواهد رسید چراکه حضرت علی(ع) کامل ترین انسان در  عالم خلقت است و همه فضائل  و ویژگی های انسان کامل در حضرت علی(ع) جمع شده است.

امام جمعه شهرستان بیله سوار با بیان اینکه ایثار، معرفت، شجاعت، منش، اخلاق و رفتار حضرت علی(ع) تماما تفسیر انسانیت است، گفت: هرکس می خواهد به مقام انسانیت برسد لازم است از سیره عملی و رفتاری امام علی(ع) پیروی کند.

حجت الاسلام عزیزی به شرایط رسیدن به مقام انسانیت در زمان حال و دنیای رنگارنگ فضای مجازی نیز اشاره کرد و گفت: در رسانه های ما فقط از فضائل امام علی(ع) گفته شده است بنابراین برای اینکه شرایط رسیدن به مقام انسانیت را در مردم فراهم کنیم  باید به ایجاددغدغه بپردازیم تا با عمل به راهکار هایی که امام علی(ع) برای ما به یادگار گذاشته است بتوانیم به سایه ای از حضرت علی(ع) برسیم.

 

انتهای پیام/ج

 

منبع: دانا

کلیدواژه: تبیین ویژگی ها مقام انسانیت امام اول شیعیان مقام انسان استان اردبیل مراسم شب قدر لیالی قدر پرداخت و گفت حجت الاسلام سرنوشت ساز حضرت علی ع امام علی ع امام جمعه گام دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۶۶۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)

ایسنا/قم پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت با بیان اینکه فرصتی که در عصر امامت امام صادق (ع) به‌دست آمد در عصر امامان قبلی مهیا نشد، گفت: با توجه به اینکه برخی ائمه چهارگانه، شاگرد امام صادق (ع) و برخی شاگرد شاگردان آن حضرت بودند، پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل‌ بیت با نام «جعفری» نامی شناخته‌شده و معتبر در برابر مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت بوده است.

امام جعفر صادق (ع) رئیس مذهب جعفری و ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیع‌الاول سال ۸۳ هجری قمری (البته بعضی سال ۸۶ ماه‌ رجب‌، روز جمعه یا دوشنبه نیز گفته‌اند) در مدینه متولد شد. بعضی ولادت ایشان را روز سه‌شنبه هفتم رمضان و سال ولادت ایشان‌ را نیز برخی سـال ۸۰ هجری ذکر کرده‌اند. نام مبارکش «جعفر» و مشهورترین کنیه آن حضرت «ابوعبدالله» و مشهورترین لقبش «صادق» است. پدر گرامیش «امام باقر (ع)» و مادرش «ام فروه» دختر قاسم بن محمد بن ابوبکر است.

امام صادق (ع) ۱۲ تا ۱۵ سال با امام‌ سجاد (ع) و بعد از شهادت جد بزرگوارش مدت ‌۱۹ سال با امام‌ باقر (ع) زنـدگی کرد و توانست‌ به مقدار لازم‌ از خرمن دانش این دو بزرگوار، خوشه‌چینی کند. مدت امامت ایشان ۳۴ سال به طول‌ انجامید که ۱۸ سال در دوره اموی و ۱۶ سال در دوره عباسی‌ بود.

سرانجام منصور به‌وسیله انگوری که آن را به زهرآلوده کرده بود، امام صادق (ع) را مسموم کرد. آن امام همام در سـال ۱۴۸ هجری در سن ۶۵ سالگی مظلومانه به شهادت رسید و پیکر پاکش را در قبرستان بقیع و در جوار ائمه بقیع، امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام‌ باقر (ع) و امام صـادق (ع) به خاک سپردند.

چرا امام صادق (ع) به نهضت علمی رو آوردند؟

رسول چگینی، پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: از سال ۱۲۹ هجری تا ۱۳۲ هجری که عباسیان روی کار آمدند، چون بنی‌ امیه رو به ضعف و سقوط می‌افتند، فرصت اینکه امام را تحت فشار قرار دهند، نداشتند و از طرفی عباسیان نیز که شعار طرفداری از خاندان پاک پیامبر اکرم (ص) و گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته آنها را می‌دادند، به امام فشاری وارد نمی‌آوردند.

وی ادامه داد: این دوران برای امام، دوران آرامش و آزادی بود و فرصت بسیار خوبی برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی به‌شمار می‌رفت، فرصتی که برای هیچ‌یک از امامان دیگر به غیر از امام باقر (ع) که اندکی از این فرصت برای ایشان به وجود آمد و فعالیت علمی را شروع کرده بود و همچنین برای امام رضا (ع) فراهم نشد، ولی امام صادق (ع) هم عمر طولانی داشتند و هم محیط و زمان برای ایشان مساعد بود.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام صادق (ع) با توجه به فرصت مناسب سیاسی و نیاز شدید جامعه، حوزه وسیع علمی و دانشگاه بزرگی به‌وجود آورد و در رشته‌های مختلف علمی و نقلی شاگردان بزرگی تربیت کرد. امام از فرصت‌های گوناگون برای دفاع از دین و حقانیت تشیع و نشر معارف صحیح اسلام استفاده می‌برد. مناظره‌های زیادی نیز در همین موضوعات میان ایشان و سران فرقه‌های گوناگون انجام شد که در آن‌ها با استدلال‌های متین و استوار، پوچی عقاید آن‌ها و برتری اسلام ثابت می‌شد.

چگینی یادآوری کرد: در حوزه فقه و احکام نیز توسط ایشان فعالیت زیادی صورت گرفت، به‌ صورتی که شاهراه‌های جدیدی در این بستر گشوده شد که تاکنون نیز به راه خود ادامه داده است. به این‌ ترتیب، شرایطی مناسب پیش آمد و معارف اسلامی بیش از هر وقت دیگر از طریق الهی خود منتشر شد، به‌ صورتی که بیشترین احادیث شیعه در تمام زمینه‌ها از امام صادق (ع) نقل شده و مذهب تشیع به نام مذهب جعفری و فقه تشیع به نام فقه جعفری خوانده می‌شود.

پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت گفت: حضرت در طول زندگی خود در مدینه زیست و تنها به قصد حج یا بنا به الزامات سیاسی، سفرهایی کوتاه به مکه و عراق داشت، امام در مدینه که اصلی‌ترین مرکز نشر سنت نبوی در آن عصر بود، مجلس و به عبارتی دانشگاه پررونقی داشت که جدا کردن پیروان مذاهب و فرق مختلف در آن به سختی امکان‌پذیر بود.

وی بیان کرد: گستره دانش حضرت از یک سو و سعه صدر وی در تعامل با مذاهب گوناگون از سوی دیگر موجب شده بود تا طیف وسیعی از عالمان به‌عنوان طالب دانش جعفری گرد آن حضرت جمع شوند، شاگردانی از خواص امامیه گرفته تا طیف‌های متنوع عامه، از متکلم و فقیه گرفته تا مقری و محدث بر گرد حضرت دیده می‌شدند و از اقصی نقاط ماوراء النهر تا مغرب در شمار شاگردان او حضور داشتند. شیخ مفید اشاره دارد که براساس آنچه اصحاب حدیث احصا کرده‌اند، شمار شاگردان حضرت بالغ بر ۴۰۰۰ نفر بوده است.

تفاوت مرجعیت علمی امام صادق (ع) با دیگر امامان

چگینی اظهار کرد: مهمترین تفاوت نهضت علمی امام صادق (ع) با دیگر امامان را باید در شرایط سیاسی - فرهنگی دوران حضرت جست‌وجو کرد، دوران امامت حضرت از نظر سیاسی و فرهنگی از حساسیت و موقعیت ویژه‌ای برخوردار بود.

شرایط سیاسی

این کارشناس مذهبی بیان کرد: جامعه اسلامی در آن زمان از نظر سیاسی - اجتماعی با فراز و نشیب‌ها و تحولات مهمی روبه‌رو بود. شورش‌ها و قیام‌های فراوان علیه حاکمان وقت از جمله ویژگی‌های برجسته این دوره است. برای نمونه قیام زید بن علی که در سال ۱۲۱ هجری در کوفه رخ داد، وی انگیزه خود را دعوت به کتاب خدا و سنت پیامبر (ص)، مبارزه با ستمگران و حمایت از ستمدیدگان و دفاع از حریم مقدس امامت بیان کرد.

وی گفت: بنی‌عباس هر چند با تکیه بر شعارهای علویان و حمایت مردمی که از ستم امویان به ستوه آمده بودند، توانستند حکومت را قبضه کنند، ولی در اندک زمانی پس از به‌ قدرت رسیدن چهره ضد اسلامی و ضد مردمی خود را برملا کردند و این امر مخالفت‌ها و شورش‌های مردمی را به‌دنبال داشت. از جمله مهمترین این شورش‌ها می‌توان به شورش مردم جزیره، شورش مردم موصل، قیام نفس زکیه در مدینه، قیام ابراهیم بن عبدالله بن حسین در بصره اشاره کرد.

شرایط فرهنگی

چگینی ادامه داد: فاصله زمانی بیش از یک قرن آغاز این دوره با ظهور اسلام و روی کار آمدن نسل جدیدی از تازه مسلمانان، حاکمیت جو اختناق و فشار از سوی حکمرانان اموی و عباسی، برکناری امامان معصوم از منصب رهبری و وارونه جلوه دادن بسیاری از اصول و معارف اسلامی توسط قدرتمندان اموی و عالمان درباری امت اسلامی این دوره را از نظر آگاهی و شناخت نسبت به اسلام ناب و معارف آن در پایین‌ترین سطح خود قرار داده بود.

پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت بیان کرد: اعتراف گروهی از مردم شام نزد سفاح (خلیفه عباسی) مبنی بر اینکه ما تاکنون نمی‌دانستیم رسول خدا (ص‌) به جز بنی‌امیه، خویشانی هم دارد، تا آن‌که شما قیام کردید و مطالب برای ما آشکار شد، گواه روشنی بر این حقیقت است.

این کارشناس مذهبی گفت: امام صادق (ع) از اوضاع آشفته دستگاه خلافت اموی استفاده و برنامه اصلاحی و نهضت فرهنگی خود را آغاز کرد. آن حضرت برای حسن انجام رسالت خود دو خط مشی کلی اول کناره‌گیری از مناقشات سیاسی و بهره‌گیری از پوشش تقیه و دیگری دعوت به امامت و پاسداری از آن اتخاذ کرد.

چرا امام صادق (ع) را رئیس مذهب تشیع لقب داده‌اند

چگینی تاکید کرد: عصر امام صادق (ع) یکی از دوران‌های پرشکوه و طلایی در تاریخ‌ تشیع است. در این عصر، تشیع گسترش چشمگیری‌ کرد و بر تعدد شیعیان افزوده شد و در اثر آزادی نسبی روابط شیعیان با امام‌ صادق‌ (ع) آن حضرت توانست فقه‌ و کلام‌ شیعه را توسعه دهد و اصول و مبانی آن را روشن کند.

وی اظهار کرد: پس از فشارهای شدید بنی امیه، در عهد امامت امام صادق (ع) بر اثر قیام‌ها و انقلاب‌هایی که در کشورهای اسلامی علیه بنی امیه بر پا شده بود و جنگ‌های خونینی که در نهایت منجر به سقوط خلافت بنی امیه شد و نیز زمینه خوبی که امام باقر (ع) با نشر حقایق و معارف اسلامی مهیا کرده بود، برای امام صادق (ع) امکانات بیشتری و محیط مناسب‌تری برای نشر تعالیم دینی پیدا شد.

پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت بیان کرد: آن حضرت تا اواخر زمان امامت خود که مصادف با آخر خلافت بنی امیه و اول خلافت بنی عباس بود، از فرصت استفاده کرد به نشر تعالیم دینی پرداخت و شخصیت‌های علمی بسیاری در فنون مختلف عقلی و نقلی مانند زراره، محمد بن مسلم، هشام بن حکم، جابر بن حیان پرورش داد.

چگینی گفت: در حوزه علمی امام ششم (ع)، هزاران محدث و دانشمند شرکت می‌کردند که عده‌ای از بزرگان و رجال علمی اهل سنت نیز مانند ابو حنیفه، سفیان شوری، قاضی سکون، قاضی ابوالبختری افتخار شاگردی آن حضرت را پیدا کردند.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه فرصتی که در عصر امامت امام صادق (ع) به دست آمد در عصر امامان قبلی مهیا نشد، یادآوری کرد: مجال و زمینه مناسبی که سبب شد مجموعه عظیمی از معارف و تعالیم و احکام دینی در حوزه علمی امام صادق (ع) تبیین شود و چهره شاخص و سرشناس و شناخته‌شده حضرت در میان تمام فرق و گروه‌های مسلمان از جمله علل این نامگذاری است.

پژوهشگر بنیاد بین‌المللی امامت تاکید کرد: با توجه به اینکه برخی ائمه چهار گانه، شاگرد امام صادق (ع) و برخی شاگرد شاگردان آن حضرت بودند، پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل‌ بیت با نام جعفری نامی شناخته شده و معتبر در برابر مذاهب چهارگانه فقهی اهل سنت بوده است. علاوه بر اینکه عنوان «مذهب جعفری» شیعیان پیروی مکتب فقهی اهل بیت را از شیعه زیدیه که از فقه اهل بیت پیروی نمی‌کنند، جدا می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در پیشوا برگزار شد
  • صالح آبادی‌ها در سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) به سوگ نشستند + فیلم و تصاویر
  • وعده صادق، آغاز تحول در منطقه
  • احیای جایگاه مرجعیت علمی اهل‌ بیت در مکتب امام صادق (ع)
  • مراسم عزاداری سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در ایلام
  • دسته عزای شهادت امام صادق(ع) با حضور آیت الله وحید خراسانی در قم
  • برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد
  • مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در دفتر امام جمعه یزد
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)
  • گردهمایی عزاداران در حرم حضرت عبدالعظیم